26 mar 2017

How to be a blogger

Cześć!

Post, który dzisiaj dla Was przygotowałam powstał na prośbę kilku osób.
Dostałam pytania jak zacząć blogować, jak w ogóle założyć bloga i jak wybić się w internetowym świecie. Przyznam, że o tym ostatnim wiem najmniej, bo choć osobiście mam swoich czytelników i widzę, że moja strona jest chętnie odwiedzana, to zdecydowanie mój blog nie należy do popularnych i jeszcze sama muszę się nieco dowiedzieć w jaki sposób to działa.
Aczkolwiek stwierdziłam, że pod tym względem 
napiszę też co nieco ze swoich obserwacji dotyczących innych blogów. :)
No to zaczynamy!


  1. Temat bloga - musimy zdecydować o czym będzie nasz blog. Myślę, że jest to najważniejsza kwestia. Powinno być to coś co nas interesuje, o czym po prostu moglibyśmy się wypowiadać. Nie ma sensu brnąć w tematy, w których średnio się czujemy. Prowadzenie naszej strony ma nam sprawiać przyjemność. 
  2. Wybieramy platformę - osobiście korzystam i polecam blogspot (blogger.com). Jednak do dyspozycji są też inne. To już zależnie od gustu i tego, która witryna jest dla nas najwygodniejsza.
  3. Szablon - przejrzysty i estetyczny. Nie powinien rozpraszać podczas czytania. Wyraźna i czytelna czcionka, nagłówek, który przyciąga wzrok. Lepiej nie przesadzać z ilością ozdobników bo zrobi się za dużo chaos.
  4. Zdjęcia - jeśli chcemy dodawać fotki na naszego bloga, to zadbajmy o to, żeby były dobrej jakości.
  5. Regularne dodawanie postów - kolejna ważna kwestia. Mobilizuje nas to do pracy i pomaga zdobyć czytelników. Dobrze jest narzucić sobie harmonogram kiedy dodajemy nowe posty i się tego trzymać. Nieważne czy będzie to kilka razy w tygodniu, raz na tydzień czy dwa tygodnie. Jeśli odwiedzający zobaczy, że regularnie dodajemy nowe wpisy, od razu będzie widział, że warto obserwować dany blog. Jednak nie róbmy też nic na siłę. Pamiętajmy nie ilość, a jakość. Lepiej odpuścić jeśli doskwiera nam brak weny lub pomysłu, niż zrobić coś na odwal, żeby po prostu było.
  6.  Reklama bloga - jest to chyba jedna z trudniejszych kwestii. Osobiście kiedy zaczynałam blogowanie jeszcze na stronie photoblog.pl (a było to na początku gimnazjum) to sama bardzo często dodawałam u innych komentarze typu "śliczne zdjęcie, zapraszam do mnie" itp. Chciałam, zostawić po sobie jakikolwiek ślad, żeby ludzie wchodzili na moją stronę. Jednak nie tędy droga. Takie komentarze bardziej irytują niż pomagają zdobyć obserwujących. Teraz, często przeglądając blogi innych osób, czytam ich posty, piszę nieco dłuższy niż 2-3 słowa komentarz na jego temat i na końcu zostawiam link do swojego bloga. Bez żadnych dodatków typu "zapraszam do siebie". W ten sposób ludzie widzą, że mają do czynienia z bardziej ambitnymi ludźmi, którzy doceniają też prace innych a nie tylko myślą o sobie i o tym jak tu wzbogacić się w obserwujących. Jeśli chodzi o to, gdzie reklamować swojego bloga. Ja zawsze wrzucam zdjęcie z informacją na snapa, instastory oraz dodaję zdjęcie z info o nowym poście. Często też pisząc listy i maile z ludźmi, wspominam, że prowadzę bloga i jestem wtedy proszona o link. Poza tym jest masa grup na fb apropo blogów. Także sposób jest masa.
  7. Krytyka - nie bójmy się jej, ale jednocześnie nie bierzmy wszystkiego do siebie. Dla mnie nie było problemem "upublicznienie" swojego bloga, bo od początku mojej przygody z blogosferą, mówiłam otwarcie o tym, że go piszę i udostępniałam link. Jednak wiem, że dla innych jest to już trudniejsze. Myślę, że dobrym sposobem jest najpierw pokazać to co tworzymy bliskiej nam osobie i poproszenie o szczerą opinię. Później udostępnienie tego dalej. Wiadomo, że mówiąc o krytyce, nie mam na myśli hejtu, tylko tę konstruktywną, która ma na celu pomóc nam w prowadzeniu naszej strony. Sama kiedyś podesłałam jednej osobie link i dostałam odpowiedź, że szablon który wybrałam jest tak okropny, że nawet nie próbowała zagłębiać się w treści. Co prawda akurat ta sytuacja była dosyć brutalna, ale zadziałało. Teraz wybieram bardziej minimalistyczne szablony, bez zbędnych dodatków. 
  8. Czas - chyba najbardziej potrzebna rzecz. Nie tylko w prowadzeniu bloga, ale też innych pasjach. Nie od razu zdobędziemy masę obserwatorów czy nie będziemy pisać super tekstów (chyba, że ktoś ma super talent albo już wcześniej tworzył i ma wprawę). Do tego potrzebny jest czas. Ważne, żeby się nie zniechęcać, tylko pracować nad sobą i swoją stroną. 


A teraz kilka pytań, które dostałam:

1. Która domena jest najlepsza do prowadzenia bloga?
Ja od lat działam na bloggerze (blogger.com), ale wiem, że ludzie chwalą też WordPress (https://pl.wordpress.org/) albo nowość czyli nouw.com.

2. Czy istnieją jakieś poradniki pokazujące krok po kroku jak zaprojektować stronę?
Tak. Jest ich masa. Wystarczy wpisać w google.

Przykładowe:


3. W jaki sposób pisać, aby zachęcić jak największą liczbę osób do włączania się do dyskusji?
Szczerze mówiąc, nie wiem jak odpowiedzieć na to pytanie. Sama zauważyłam, że pod moimi postami czasami jest cisza, a innym razem całkiem sporo komentarzy.
Aczkolwiek znalazłam całkiem fajny post na ten temat: Jak pisać dobre teksty na bloga

4. Czy blog o życiu codziennym ma szansę "się wybić"?
Tak. Sama taki piszę. Tzw lifestyle. Fakt, że u mnie jest masa zdjęć, na których się skupiam, ale ogólna tematyka to codzienność.

5. Co należy zrobić gdy blog nie jest odwiedzany?

Udostępniać na swoich social media, facebook'u. Wchodzić na blogi innych i komentować, zostawiając link do siebie. Są też grupy na fb o których wspominałam. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę.

6. Czy pisanie bloga pod pseudonimem może się udać ?
Jasne. To od nas zależy jak chcemy prowadzić bloga. To czy będziemy podawać swoje dane czy działać pod pseudonimem, to raczej nie ma wpływu na sukces strony. Znam dziewczynę, która nigdy nie pokazała swojej twarzy ani na blogu ani na instagramie (a wstawia zdjęcia z outfitami). Mimo to i tak przyciągnęła ludzi i jeszcze bardziej ich zaciekawiła ;)


I na koniec najważniejsza rada:
Piszmy bloga dla siebie. Tak jak my tego chcemy.
 To nam ma się podobać to jak wygląda, jak go prowadzimy. Nie róbmy nic na siłę. 
Widać kiedy prowadzenie takiej strony sprawia komuś przyjemność. 
I takie osoby oraz blogi się ceni.

Mam nadzieję, że post się spodobał i komuś chociaż trochę pomogłam.
Jeśli ktoś postanowi założyć swojego bloga, może mi podesłać link. 
Z wielką chęcią zajrzę!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz